Not a car, but a little text

You would not steal a car! (Ni vet bioreklamen) No no noo I would not! Däremot tänkte jag sno en liten text från en bok.

Har ännu ett boktips har dock ej läst hela men den heter Änglavakt och är "skriven av" Anita Barker Andersen och Titti Axén Sonesson. Den handlar om 101 berättelser om människor som har berättat om övernaturliga ingripanden. Jag tror verkligen att Gud kan göra både stora och små under mitt i vardagen och det är denna boken ett lysande exempel på! Något som jag verkligen också tror på är att Jesus kan bota sjuka precis som han gjorde när han gick här på jorden. Ibland har jag som alla andra kristna funderat över varför Gud gör vissa människor friska, varför mirakel inträffar för vissa människor, medan andra människor inte blir friska trots att man ber för dem. Eller att vissa mirakulöst nog överlever olycka efter olycka medan andra får dö. Att vissa dör jätteunga och andra lever tills de blir gamla. Det är så grymt orättvist!

Efter tsumanim 2004 hittade man ett litet spädbarn som låg och flöt på en filt på vattnet mitt i all förstörelse och hon hade överlevt! Ett mirakel skulle jag kalla det. På nåt sätt känns det som att det var meningen att hon skulle överleva.

Men varför helar Jesus vissa människor medan andra dör? Jag har inget svar på den frågan. Men någonting som hjälper mig  iaf lite ur de funderingarna är att man helt enkelt får försöka lita på att Gud har världen i sin hand. Han vet exakt hur många dagar varje människa kommer att leva. När en människa dör är det för att tiden här på jorden är ute. Om Gud gör en människa frisk innebär det att han har mer tid kvar åt den människan här på jorden. Därmed inte sagt att jag tycker det är lätt att tänka så! För det tycker jag verkligen INTE!!!

Sen tror jag INTE heller att det finns en mening med ALLT som sker! Barn som dör av svält i Afrika? Ungdomar som blir mördade? Jag kan inte se att det finns någon som helst mening med det! Jag tror istället att det är en konsekvens av synden och allt det onda som finns här i världen. Men däremot tror jag att Gud kan göra något gott utav något ont som har inträffat. Nu när jag ändå håller på måste jag bara tipsa om boken "Brev från en skeptiker" som finns att köpa på bokhandeln Ord & Ton i Borås. En grymt bra bok som tar upp måånga av alla frågor man ställer sig om Gud, bibeln och Jesus, både som kristen och inte alls troende. Boken har korta kapitel och är lättläst och vääldigt lätt att förstå! En bok som helt enkelt måste läsas! =)

Men tillbaka till boken änglavakt, här kommer en text som min syrra visade mig häromdagen. Den är på nåt sätt grymt härlig och man blir väldigt glad av den (det är nu jag stjäl texten för jag skriver av den helt) Gud kan verkligen göra under mitt i vardagen:


"Gunilla berättar här om sin dotter Johanna: Det var en speciell uppväxt för vårt tredje barn Johanna under hennes första fem år. Redan i magen höll jag på att mista henne, och när hon var två år, åt hon av den giftiga kaktusväxten High Chaparall. Då  var hon nära att dö ifrån oss. I fem veckor låg hon inlagd på sjukhus där hon fick sondmatas. Mirkaulöst, blev hon frisk igen efter förbön. När hon var fem år, gick hon och en fyraårig pojke ut på taket- till vårt niovåningshus! Det fanns inga skyddsräcken eller annat, de balanserade omkring på takpannorna. Någon såg dem från ett annat hus, men vad skulle man göra? Barnen klarade makalöst nog ändå promenaden, mest sannolikt på grund av änglavakt!
Efter denna händelse åkte vi som familj till Finland för att medverka i en kristen konferens där. Då råkade vår dotter gå in i en glasdörr, som gick sönder. Johanna fick inte så mycket som en skråma, trots att det var glassplitter överallt! Dagen därefter skulle hon åka go-cart på ett ställe där vi hade varit under vintern året innan. Men nu hade bilarna byggts om. Bland annat satt inte pedalerna där de brukade, utan gasen och bromsen hade bytt plats!
Johanna förstod inte instruktionerna som gavs på finska, utan gav sig glad i hågen iväg i full fart. Hon gasade iväg rakt mot ett uthus, men vände i luften på något sätt. Soptunnorna som stod där for all världens väg. Den vådliga färden gick över buskar, mellan människor och bilar. I paniken när hon försöker bromsa, gasar hon istället! Vi står som åskådare till allt detta och vet inte riktigt hur vi ska gripa in, men vi börjar be Gud om en lösning. Då ser vi till råga på allt en äldre kvinna på promenad på en smal stig cirka 100 meter bort, där Johanna kommer åkande. Kvinnan hör inte några varnande rop så långt bort, och hon lägger inte märke till go-carten heller, eftersom Johanna kommer bakifrån. När Johanna kommer körande rakt emot henne, ser vi den gamla damen hoppa till- högt upp i luften- precis lagom mycket för go-carten att passera under henne! Johannas storebror springer allt vad han orkar för att komma ikapp sin syster, och han får stopp på det vilda ekipaget bara någon meter ifrån familjens parkerade bil. Jag skyndade iväg till damen för att fråga hur det gick, och inte minst hur hon kunde hoppa så lägligt?
Det visade sig att kvinnan var nybliven pensionär, som just skulle resa ut till Afrika och ge av sin tid i missionsarbete. Hon var ute på promenad för att be och tacka Gud för det som hänt tidigare under dagen på konferensen. Utan att veta om att hon riskerade att kollidera med en förlupen go-cart, hörde kvinnan Gud säga:- Hoppa! Lydigt hoppade hon rakt upp i luften, och precis då passerade en go-cart under henne! Just där hon hoppade, fanns nämligen ingen annastans att ta vägen. Stigen var smal, där den passerade mellan en bergvägg och ett hus. Gunilla tackade kvinnan för att hon hoppat, hur hade det kunnat sluta annars?- Ja, svarade kvinnan, jag har lovat Gud att jag alltid ska göra vad han säger, och att jag ska göra det omedelbart. Men han har aldrig förut bett mig hoppa, men jag hoppade som om det gällde livet!
I efterhand konstaterade man, att det inte är fysiskt möjligt att hoppa tillräckligt högt- och sedan stanna kvar i luften tillräckligt länge för att en go-cart ska passera. Det Måste ha varit änglahjälp!"


Heeeelt fantastiskt! Grymt lycklig blir man av att läsa den! =D


LLFUAMJ

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0