Helgen! <3

Helgen var fantastisk! Var ju som sagt på ett läger för kristna tandläkar- och läkarstudenter. De kristna skolgrupperna på universiteten turas om att ordna det. I år var det Uppsala som ordnade det, nästa år är det Stockholm som ska ordna. Det är alltid så kul att träffa nytt folk och det var väldigt roligt att höra hur folk pluggade på andra ställen i Sverige.

Sen är det skönt att höra att det finns fler folk som tänker som en själv. Att det vi som människor gör och vad vi är inte enbart är ett resultat av en kombination olika signalsubstanser. Jag säger inte att det här med signalsubstanserna inte stämmer, det jag menar är att vi är något mer. Utöver det kroppsliga som vi kan mäta, se och ta på så finns det en till dimension som inte kan förklaras eller testas vetenskapligt. Varje människa är unik, värdefull, skapad och älskad av Gud. Vi är inte bara kroppsliga varelser utan vi har också en själ. Om jag trampar på en spik får jag fysiskt ont. Om någon torterar mig får jag ont både kroppsligt och själsigt. Sen är ju kropp och själ väldigt integrerade med varandra. Mår man inte bra själsligt är det ju inte ovanligt att det uppkommer fysiska symtom.

Om Gud skapade människan enligt bibelns skapelseberättelse eller med evolution är egentligen inte jätteviktigt. Personligen skulle jag vilja säga att jag tror mer på intelligent design, dvs jag tror på en mikroevolution givetvis, men inte på en makroevolution! Men det skulle ju kunna vara så att Gud styrt skapelsen genom evolution. Men en sak jag är säker på är att Gud skapade människan som hon är! Dessutom kan evolutionen aldrig förklara vad en människa i sig själv är eller vad hon är värd. Människan har inget subjektivt värde, värdet hänger inte ihop med vad människan gör. Människan ÄR i sig själv värdefull, genom att bara finnas till. Därför att Gud planerade att skapa henne och älskar henne.



LLFUAMJ



Kommentarer
Postat av: E-K

Ja, precis! Tack för påminnelsen!

Kanske är vi som tavlor av Rembrandt eller van Gogh - olika i stil och olika lätta att förstå och tycka om, men värdefulla för att vi är gjorda av en mästare. Mästarnas Mästare, t.o.m...

2011-10-09 @ 20:43:25
URL: http://emmakaka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0