glutenintolerans

Länge sen sist och jag tänker skriva om min glutenintolerans..kul va? Jag har haft misstanken ett tag att jag har haft det men förra veckan tog jag verkligen tag i det och gick till läkaren för att lämna blodprov. "Men när du har ätit en smörgås har du ont i magen då?" har pappa frågat mig tusen gånger. men nej jag har aldrig haft ont i magen. Men gluteninolerans kan ha så många olika symtom det kan t.o.m. sätta sig på psyket. Jag har känt att jag kan bli hungrig en timme efter att jag har ätit en stor måltid. Inte normalt. Jag kan sova åtta timmar och så kan jag ändå va helt slut hela dagen. Inte heller det normalt. I höstas vet jag inte hur många eftermiddagar jag tillbringade i sängen då jag inte orkade plugga och inte orkade göra nånting. Jag har klarat mina tentor men det är jobbigt när man tycker att det är kul och intressant men måste ta paus från pluggandet jätteofta för att vila en halvtimme. Ibland har jag känt mig väldigt borta i huvudet..liksom närvarande fast ändå inte. Jag har också ofta känt mig ganska låg, inte haft lust till nånting för att man har inte haft energi till nåt.


Jag fick tanken i höstas och ju mer jag funderade desto mer övertygad blev jag. Så jag har verkligen hoppats på att jag skulle ha glutenintolerans för då innebär det att det är nåt fel på mig, att jag faktiskt inte behöver gå omkring och känna mig så här trött och energilös jämt. Så det var en lättnad när läkaren ringde imorse och bekräftade. Men ändå väldigt tråkigt. Jag höll på att börja gråta innan när jag tänkte på att jag aldrig mer skulle kunna äta skumtomtar. Det kommer bli jobbig att gå bort till folk. Imorgon är vi bortbjudna till en kille på te och kakor. och jag bara kände att åh vad gott det kommer bli med TE! jo men visst man kan ju ta med sig egna saker och så. och jag kommer ju leva ett väldigt nyttigt liv. Även om det finns mycket glutenfria saker och man kan baka egna grejer och så så kan man ju inte längre plocka i fikakorgen på jobbet osv. så på det sättet är det ju positivt. och min syster har ju klarat det och alla andra som har det.

Men jag är verkligen grymt lättad och glad över att jag äntligen kommer få vara pigg!! =DD för det är något jag faktiskt inte längre minns..hur det är att inte vara trött.




LLFUAMJ


Kommentarer
Postat av: E-K

Såvitt jag vet går skumtomtar bra iallafall... Och det finns massor av goda saker (förutom mat) som är glutenfria - frukt, glass, nästan alla chips, smoothies, många sorters godis... Du kommer hitta bra saker! Men precis som du skriver är det största problemet när man är bortbjuden. Många fixar det, men det är smart att ha med ngt för säkerhets skull. Utlandsresor är lite speciellt också, men på celiakiförbundets hemsida kan man tanka hem översättningskort att ta med.

2011-03-16 @ 19:07:00
URL: http://emmakaka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0