Har ni hört tals om resan till Europa? 1 maj

Denna dagen vaknade vi tidigt, åt frukost och gav oss iväg till vårt vandrarhem där vi skulle
sova resten av nätterna i Paris. Vi kunde inte få vårt rum så tidigt så fick ställa in väskorna där nånstans.
Efter detta begav vi oss av mot triumfbågen!=) klockan elva hade vi nämligen bestämt täff med Evelinas au-pair mamma och hennes dotter. Hon ska åka till Norge i höst och vara au-pair. och så råkade de vara i paris samtidigt som vi..lustigt men kul! Henne tyckte jag om från första stund och det första hon sa typ var att vi va jättevälkomna att hälsa på dom i bergen så det ska man ju lätt göra!

Triumfbågen var inte öppen eftersom det var 1 maj så vi kunde inte gå upp i den. Vi ville ju ha lite kort på oss och dom framför triumfbågen så när vi som bäst står där och fotar
kommer det fram en japan och vill ha kort på oss och henne. och efter det börjar hysterin!
folk hade nog missuppfattat det hela och trodde att vi va frankrikes kungafamilj eller liknande för nu skulle verkligen varenda japan ha en bild på oss när han/hon/dem stod bredvid.!!Höll på att aldrig komma därifrån! Askuul!=) hahah

så när vi till slut lyckats slita oss vandrade vi iväg till en kiosk där Trine (au-pairmamman) bjöd oss på crepes som vi sen åt i en park. Jag tog en med banan och choklad..typ hur gott som helst! Efter detta skildes vi åt och vi drog vidare til Notre Dame. Tornet var inte öppet eftersom det var 1 maj. Däremot var själva kyrkan öppen så dit gick vi in och tittade.Överallt i kyrkan fanns det grejer att köpa. Jag tycker verkligen att det är tragiskt att de håller på och säljer massa souvenirer i kyrkan för de va ju typ som att de hade gjort Guds hus till en marknadsplats!

 itt emot Notre Dame fanns subway. Så dit gick vi och köpte baghuetter. Jag ville ha med bara tonfisk. och en hel baghuett kostade 60 spänn. men eftersom jag bara hade tonfisk på min tyckte jag att jag kunde få den för 40 spänn som en halvbaghuett kostade. det tyckte inte dom. Efter lite misslyckade prutningsförsök så fick de skära av baghuetten så jag bara fick halva och sparade 20 kronor. ooh yes! vi bestämmer oss för att äta dem i en park och på väg till parken ser vi en asfeet råtta mitt på gatan! Creeepy!! Råttor är seriöst bland de vidrigaste som finns. och ja, jag skrek så att till och med råttan blev rädd och sprang iväg. så det var ju skönt! hahaha

på vägen till parken ser vi ett stånd där de säljer lösgodis! Jag köper en liten slemkrokodil. Amanda köper två små fudgekolabitar. Detta kostar tjugo spänn!! snacka om att jag gjorde ett kap asså!! bad dem skära av baghuetten så att jag kunde spara tjugo spänn. Till vaddå? jo till att köpa en liten slemkrokodil! hahahaha snacka om att vi garvade asså!!!

i parken sitter vi och äter och sen drar vi vidare till en annan kyrkan som heter Mont sankrikör (stavas inte så). nedanför den var det några negrer som stod och dansade till musik..huur ballt som helst!! så var det en liten kille som också dansade och han var verkligen aaasgrym! så vi tog massa kort och filmade. Kyrkan låg typ på en ganska hög kulle så för att komma upp till den fick vi gå i trappor..typ 50 trappsteg eller nåt. inte alls långt iaf. men helt seriöst så fanns det en hiss! och folk stod i låååånga köer för att ta hissen upp den lilla  minibiten. Inte konstigt att det finns feta människor i denna världen asså!! vi var inne i kyrkan och sen så satte vi oss i backen i solen bland massa folk. så var det en jättekonstig dam som sprang omkring och typ dansade bland folk. hon var verkligen konstig..antingen var hon bara knäpp eller så var det möhippa. men jag tror nog faktiskt att det var det första för vi såg inga som skulle kunna ha vart hennes kompisar.

Jag mins inte riktigt i vilken ordning vi gjorde allting denna dagen. så jag bara berättar lite. vi gick en liten runda där det typ va massa konstnärer. men det va typ bara konstnärer som målade karikatyrer och sånt. såna som finns överallt när man är på charterresa typ. när jag föreställde mig paris tänkte jag på folk som satt ute på gatorna med stafflier och en basker på huvudet och målade..typ. riktigt så var det ju inte. eller det var inte alls så.

vi gick förbi moulin rouge och efter det går vi genom en park. och plötsligt dyker han upp! mannen i våra liv! eller inte riktig kanske.  de andra säger att han inte var det men jag vill nog minnas att han var neger. det enda man ser är hans stora stora läppar som putar ut!
han var sugen på att pussas, men det var inte vi! han ville ha en puss av amanda hon bara NO NO NO! amanda och ida fortsätter gå och kvar blir jag och evelina med han. vi får typ panik och det hela slutar med en liten joggingrunda genom parken.vi först och han efter. han börjar helt seriöst att jaga oss!!  vi är livrädda men han har askul!  till slut ger han upp och stannar och då typ bara garvar han.

jag vet inte riktigt, men i sverige är det inte direkt vanligt att killarna jagar tjejerna genom parker om de vill ragga, men det kanske det är i frankrike. Ja en liten kulturskillnad bara!! =) hahahha

vi går iaf hem och får vårt rum och vi är aslyckliga! för det är stort med sköna sängar och ett stort badrum med badkar!
jag fick sova vid ett fönster där jag hade utsikt över mitt kära eiffeltorn!! Huur vackert som helst!! =))


LLFUAMJ (Lev livet fullt ut, alltid med Jesus)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0