Har ni hört talas om resan till Europa? 2 maj


Idag vaknade vi tidigt för att ta tåget och åka till Versailles. Där bodde nån gammal kung och Marie Antoinette har jag för mig. hahaha nooooll koll!! När vi var framme går vi först åt fel håll så vi får efter ett tag vända så vi går åt rätt håll. hahah
När vi nästan var framme så där mitt på gatan står mitt livs kärlek!! En blå minicooper EXAKT en sån jag vill ha!!
Jag ställde mig framför den och börjar posa och helt plötsligt så började två killarsom står utanför en restaurang några meter framför oss att asgarva och ropa saker till oss. Då är det ägaren till bilen. Så han kom fram till oss och öppnade bilen och tyckte att vi kan ta ett kort när han sitter bakom ratten och jag på passgerarsätet. Det tyckte jag också fast att JAG sitter bakom ratten istället! =D
Så det fick jag =) men innan jag sa det om att jag skulle sitta bakom ratten så började ida ropa "AMANDA, JOSSAN KLIVER IN I BILEN!" HAHHAH så fort nåt hände ropade alla på amanda och så fort nån undrade nåt, vad som helst, frågade alla amanda. hahah askuul!

Väl framme i versailles är det lååååååång kö för att komma in till slottet. Men vi använde oss av mina coopkunskaper
och ställde oss in den jättekortakön och kom in i trädgården med nästan en gång. Folk är ju blinda!!
Vi var väldigt väldigt hungriga så vi bestämde oss för att sätta oss ner och äta på en gång. (Vi åt även idag baghutter från subway som vi köpte i Paris innan vi åkte gick till tåget). Vi gick runt och funderade på vart vi skulle sitta och plötsligt hörde vi väldigt vacker musik "så vi kan ju sätta oss så att vi ser dom som spelar!" tyckte amanda. Så det gjorde vi, eller ja dom och dom, musiken kom från en stereo som satt gömd inne i en buske. Men busken såg vi mycket klart och tydligt från där vi satt och åt! HAHAHAHAH askuuuul!

Vi hade en grymt vacker utsikt över blommor, dammar, träd och en stor vit röv!! Några meter framför oss satt en kille
med sin, jag tror det var mamma och nån mer har jag för mig, minns inte rikitgt. I alla fall,  där satt han med byxorna låångt nerdragna med ryggen mot oss så att vi ser heela hans vita, stora röv! Grymt nice när man sitter och äter kände vi!
Det är då amanda bestämmer sig för att offra en 2 centare. Så vi äter upp och sen tar hon fram den och jag tar fram min kamera och ställer in den på videoinspelning. Underhållningen för ida och evelina kan börja!
Amanda går lugnt och försiktigt, utan att röra en min fram till killen och stoppar ner myntet i hans myntinkast. Han typ reser sig upp assnabbt och undrar vad hon håller på med, fast han säger inget, men man verkligen ser på hans jätteförvånade min hur chockad han är! Amanda bara fortsätter gå helt vanligt som att inget har hänt och kastar inte ens en blick åt hans håll. Bakom kommer jag med kameran i högsta hugg och filmar och lyckdes zooma in allt. Han kollar jätteundrande på oss, men jag bara går förbi han utan att röra en min, zoomar in alltihopa och sen bara går efter amanda som att ingening ahde hänt.
Han sätter sig slutligen ner igen och drar upp sina byxor låååångt upp!! hahahaha huuur kuul som helst!!
Filmen blev jättebra!! Eller hade blivit, om jag bara inte hade glömt att trycka på knappen! ÅÅÅÅ så det blev asså aldrig filmat !! =(  (Men jag har aldrig påstått att jag är teknisk, plus att det var första gången jag filmade med den kameran).

Efter denna lilla händelsen gick vi omkring i trädgården och det var verkligen jättevackert! marie antoinette (tror jag det var) önskade att hon var en vanlig människa istälet för en drottning så hon hade ett eget slott där hon bodde i och inte det stora versaillesslottet plus att hon hade byggt upp en låtsadsstad där hon gick omkring och låtsades att hon var vanlig. Där gick vi omkring i alla fall. i en damm såg vi massa massa fiskar som typ stod stilla med munen öppen och ovanför vattenytan. Det enda man såg var deras stora äckliga munnar..grymt äckligt!!

Sen skulle vi gå in i hennes slott, men då visade det sig att vår biljett bara gällde  till trädgården och inte slotten. Så då skulle vi få betala massa extra pengar och ännu mer än om vi köpt allt i ett redan från början, men det var en asschysst kille som fixade en slottsbiljett åt oss gratis så vi slapp betala nåt extra alls! grymt schysst! jag sa nåt i stil med "ooooh you are the best one in the world!" han bara "yeeah, people use to tell me so!" haha han va grymt rolig också!

Vi gick omkring och kollade i det slottet och sen gick vi till det stora slottet. På vägen dit såg vi får i en hage och ett får ställde sig upp på båda bakbenen och blev typ hur lång som helst. såg askul ut! Inne i det stora slottet gick vi omkring och tittade och när vi står i spegelsalen som tydligen är grymt känd säger historieälskaren amanda  "inser ni vart ni är nånstans nu eller?" vi bara "hmm..njaaa vi vet nog inte riktigt nä" vi hade inte en aning! haha men då var vi ia alla fall där
de skrev på pappren för fred under andra världskriget. rätt coolt! Så då fick det bli lite kort framför speglarna då vi gjorde peacetecknet. Rätt mycket peace asså! =) Amanda kunde typ allt om alla platser vi ar på. Vi andra kunde typ inget. Evelina hade inte ens läst historia A och jag typ dagdrömde mig igenom alla lektioner och pluggade bara till proven så mina historiakunskaper föll ur minnet ganska snart efter provet var skrivet. Så det var ofta amanda typ bara "vaa vet ni inte det?!" typ helt chockad! Hon ska bli hIstorieprofessor plus lärare och ska flytta till uppsalai höst för att plugga historia. kuuuul (not)!

När vi typ gått genom hela slottet är vi så trötta så vi sätter oss ner och vilar en stund på en bänk i mitten av ett rum. Plötsligt får vi se den tunnhårigaste tant jag nånsin sett! Hon har vitt långt hår som hänger ner, men så har hon inget hår uppe på huvudet!! Stackars lila henne! =( Amanda bestämmer sig för att ta ett kort och skicka till en person hon känner som ofta klagade på att hon va tunnhårig. Så när hon får se den tanten kanske hon ändrar uppfattning =) haha amanda tar inget kort men efter en stund ångrar hon sig och springer iväg för att försöka hitta tanten. Fast självklart tar hon ju kort diskret så inte tanten märker nåt!

Vi andra satt kvar en lång, lång stund. Plötsligt tömdes slottet på folk och vakterna börjar släcka ner och låsa.
Vi märker ingenting utan sitter kvar och de säger heller inget till oss. När amanda fått sitt kort vill hon gå tillbaka till oss
men vakterna säger att de stänger så hon får typ förklara att hon måste hämta oss och det är många vakter överallt så hon får typ förklara massa gånger innan hon slutligen kommer fram till oss oh kan hämta oss=) haha

Så var detta besöket slut och vi gåt mot tåget. På vägen dit går vi in i en affär och amanda och ida köper cola vanilj och jag köper cola lime! =D Gryymt gott!! borde de faktiskt ha i sverige =( På tåget lyssnar vi på låtarna nöjd och fascination som sen blev våra tågluffarlåtar som vi typ lyssnade på jämt. Så fort vi va lite trötta eller opepp så satte vi på nöjdlåten
och peppade upp! =D grymt kul!

Minns inte om det var idag, men jag tror det var idag som vi på kvällen satte oss på badkarskanten och badade fotbad! =)
medan amanda läste ur sin bok "Europe on a shoestring" om nästa ställe vi skulle till. San Malou.

Meen innan dess hade vi en hel dag kvar i paris! och ännu en kväll fick jag somna bredvid fönstret där jag såg eiffeltornet!! =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0