null, studere, hade

Jag vet inte hur många timmar sammanlagt det senaste året som jag ägnat åt att stå i telefonkö, bli vidarekopplad till olika folk och pratat med olika människor. Jag har pratat med csn väldigt många läkarutbildningsuniversitet i norge, danmark och sverige, danska, svenska och norska antagningen, komvux, studera.nu Ja listan kan göras lång.

Just nu sitter jag här och asgarvar för mig själv! Har ägnat dagen åt: telefonen. Jag hade en fråga EN ENDA fråga och det var om man kunde göra sin AT-tjänst i sverige efter att ha pluggat i norge. Ganska bra att veta innan man tackar ja till något (dock vet jag inte om jag kommit in än). Så telefonsamtalen började och det roliga var att ALLA sa så här "mycket intressant fråga, jag är dessvärre inte rätt person att svara på den frågan men jag kopplar dig vidare" eller så fick jag numret till den jag kunde ringa. Så jag har nu ett helt kuvert fullklottrat med olika nummer till folk som ansågs kunna svara på min fråga men som sen hänvisade mig vidare. Inte hjälpte det att flertalet gånger som jag blev vidarekopplad så bröts hela samtalet och jag fick ringa upp igen och "hej det var jag som ringde nyss"

Så idag har jag pratat med csn, olika personer på Oslo universitet, norska antagningen, Norges läkarförbund, någon högt uppsatt i nåt läkarförbund i norge, socialstyrelsen i gbg, socialtjänsten i gbg, växelkontoret i gbg, någon kvinna på nåt fakultet i Borås och sen finally så kunde nån Jan som jobbade med läkartjänster på Borås lassarett  svara på min fråga!! När inte ens den höga uppsatta i norges läkarförbund kunde svara på detta och så fanns svaret på min fråga hos Jan i BORÅS!! aa det är för kuul asså!!

Men nåt positivt är att jag har lärt mig lite norska iaf. Försökte lägga till med lite norsk dialekt gick inte så bra men när jag skulle säga mitt telefonnummer så sa jag inte noll utan uttalade det null istället. och jag sa inte plugga utan studere. Men de såg nog igenom mina försök att prata norska för varje samtal började jag ju med att säga "Hej jag är svensk och bor i Sverige"

Det roliga var att alla trodde att jag redan var läkare. Som han Jan till exempel  (den sista mannen som hade svaret på min fråga) han sa så här innan vi la på: "Ja det kommer ju snart upp lite AT-läkartjänster så då tycker jag verkligen att du ska söka!" Så då svarade jag bara att visst det skulle jag göra!




Men nu vet jag!!



LLFUAMJ


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0