apologia

I helgen har jag varit på apologia. En konferens där man snackade mycket om hur man förklarar och försvarar den kristna tron. En hel del olika seminarier osv. Teologi och apologetik är något som verkligen intresserar mig och jag skulle väldigt gärna bli bättre på området. Religionsfilosofen Ulf Jonsson var huvudtalaren och han var väldigt bra på att argumentera då han inte bara la fram argument för det han stod för utan han la också fram motargument mot det han stod för, för att sen utifrån motargumenten förklara varför han ansåg att dessa inte höll. Han var verkligen ödmjuk samtidigt som han ändå var rak och tydlig med vad han själv trodde. Jag måste säga att självklart är ett personligt möte med Gud det som verkligen gör att man i sitt hjärta blir övertygad, även när man får motargument på motargument serverat (som jag kan känna att man verligen kan få i skolan lite då och då då föreläsarna indirekt väver in ibland i föreläsningarna att man är väldigt ovetenskaplig och nästan dum om man tror på en intelligent designer).

Men även om det personliga mötet med Gud är det viktigaste är det ändå väldigt gött att ha bra argument för det man tror på. och jag måste verkligen säga att den kristna tron har väldigt många bra argument som håller.

Ulf snackade också om ateisten Richard Dawkins bok som fått en hel del uppmärksamhet "the God delusion". I boken gav han i princip ett enda argument mot Guds existens som verkligen inte var ett särskilt bra argument. I ett kapitel fanns det massa fel då Richard blandade ihop olika filsofer med vad vad de tyckte vilket ju i sig är väldigt konstigt då man kan tycka att han kunde ha kollat upp saker och ting lite noggrannare. Men jag har ju inte läst boken men det får nog faktiskt bli att jag läser den nu i sommar, även om jag nog inte skulle rekommendera någon den.

Istället skulle jag rekommendera Ulf Jonssons bok "med tanke på Gud" som jag visserligen inte heller har läst ännu, får också bli i sommar. Men många av de saker som han tagit upp dessa dagar tar han också upp i boken. och det var verkligen bra och vettiga saker han tog upp så jag skulle verkligen tro att det är en riktigt bra bok!




LLFUAMJ

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0