proteinerna

Som jag har nämnt innan så anser jag att evolutionen har väldigt många luckor som man inte kan blunda från. Jag är ingen vetenskapsman och kan inte särskilt mycket om sånt. 

men enbart proteinerna skulle kunna övertyga mig om att Gud finns! Sitter just nu och läser om proteinerna då vi läser en kurs i molekylär cellbiologi. Proteiner är veckade strukturer. veckningen hänger helt ihop med deras funktion. utan denna exakta veckning blir det en helt annan funktion. och om man tillför olika förhållanden så proteinet blir denatuerat så förlorar det naturligtvis sin funktion men tar man sedan bort dessa förhållanden så veckar sig proteinet igen (utan att man behöver tillföra någonting!) precis så som det ska va veckat. Proteinet har liksom inbyggt i sig hur det ska vara veckat. hur kan proteinet veta exakt hur det ska va veckat?

Cyrus Levinthal räknade ut det skulle ta ca 1,6 x 19 (upphöjt i 27) år för ett protein att pröva alla konformationer (sätt det kan vecka sig på) tills det finner sitt rätta. även för ett litet protein skulle det ta väldigt lång tid att vecka sig på rätt sätt genom att pröva ut alla möjliga sätt att vecka sig på.

och tänk då vad många proteiner vi har i våran kropp! (siffrorna ovan har jag inte läst i nån religiös bok utan i min kursbok).




LLFUAMJ

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0