mina tankar

Något som gör att många inte kan tro på Gud eller vill ha nåt med Jesus eller kyrkan att göra är på grund av allt dumt som har hänt i kristendomens historia. Människor har alltid gjort och kommer nog tyvärr alltid att göra hemska saker i Guds namn. Kyrkan består av en massa människor, människor gör misstag vilket innebär att en kyrka aldrig kan bli perfekt. Det man istället ska lägga fokus på är Jesus, han är den enda som är perfekt! Något som också är väldigt viktigt att göra som kyrka och som kristen är att alltid gå till bibeln och kolla om det man håller på med faktiskt överensstämmer med den.

Många som inte är kristna anser att kristendomen består av lagar och tvång. Egentligen är det inte så. I romarbrevet står det att: allt är tillåtet men allt är inte nyttigt. Allt är tillåtet men allt är inte nyttigt. Gud tvingar sig dessutom inte på någon vilket innebär att varje människa är fri att välja om hon vill leva som Gud vill eller om hon vill gå sin egen väg. Men jag vet av egen erfarenhet, för jag har ändå hunnit begå en del misstag under mitt 21-åriga liv, att det Gud säger alltid är bäst. Ofta har jag haft två vägar att välja mellan en som jag vet att Gud vill att jag ska gå och en som jag själv vill gå. Jag har flera gånger sagt att "Gud, kom inte och förstör det roliga nu. Det här känns bra och du överdriver säkert. Det här är nog inte så farligt!" och så har jag kört på mitt race, gått min egen väg. För att i efterhand upptäcka att jag skulle ha gjort som Gud sa. Han vet alltid bäst! Det har jag gång på gång fått uppleva att även om jag inte kan fatta det i början så har jag sen när jag gjort mina misstag och fått ta konsekvenserna av det förstått att Gud endast ger en riktlinjer för hur man ska leva för att inte skada sig själv och andra. För att man ska göra det som är bäst för en själv och andra! om man verkligen har mött Gud vill man dessutom leva som han vill.

En annan sak som de som inte är kristna anser är att kyrkan och kristna bara dömer människor. Vi hade en föreläsning igår som handlade om bland annat könsroller och så kom föreläsaren in på sexualitet och att religionen många gånger försöker styra över människor och deras sexualitet. Hon berättade att de män som gjort ogifta kvinnor med barn förr i tiden fick i straff att tjära kyrktaket. Detta gjorde ju också att alla kunde se honom klart och tydligt. Detta tycker jag är tragiskt! och återigen innan man gör någonting ska man gå och titta om det överensstämmer med bibeln. Att döma en människa på det sättet överensstämmer INTE med bibeln skulle jag vilja säga!
Ett tydligt exempel: En gift kvinna togs på bar gärning, mitt i en sexakt med en annan man än den hon var gift med. De som hittade henne tog med henne till Jesus och berättade vad som hade hänt. Straffet för äktenskapsbrott var på den tiden stening så självklart ville de nu stena henne.
Jesus sa då: "Den som är utan synd kan kasta första stenen!"
Naturligtvis var det ingen som kastade någon sten eftersom alla människor gör fel.
Jesus sa då till kvinnan: "Inte heller jag dömer dig! Gå nu och synda inte mer!"

En kyrka är oerhört viktig och det är bra att gå till kyrkan. Dock är det viktigt att den fungerar som den ska, att människorna i varje situation går till bibeln och tittar hur man ska handskas med varje situation.
Men som sagt så finns det mycket dumt som människor och kyrkan gjort genom alla tider!

Det som är väldigt viktigt är att fokusera på den som är perfekt, Jesus! Kyrkan är viktig absolut!
Men att va kristen innebär INTE att ge sitt liv till kyrkan, nån präst eller pastor eller påven eller till någon människa överhuvudtaget. Att va kristen handlar om att ge sitt liv till Jesus!!
att bli berörd av Jesus förändrar verkligen allting!!

Jesus är verklighet och jag kommer aldrig i hela mitt liv att kunna förneka honom! Det är inte bara missbrukarna, de svaga, de fattiga och de sjuka som behöver Jesus.
Det spelar ingen roll att du är helnöjd med ditt liv, ser bra ut, har allt du vill ha, har bra ekonomi, bra jobb, bra utbildning, en underbar pojkvän/flickvän..du behöver oavsett Jesus!

Allt vi äger och har kommer en dag att försvinna. Det enda som håller genom allt det är Jesus!



LLFUAMJ


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0