kärleksrelationer

Vääldigt många äktenskap spricker. Väääldigt många förlovningar bryts och vääääldigt många pojk- och flickvänner går ifrån varandra. Jag har en kompis som jobbar på fritids och hon säger att väääldigt många barn är skilsmässobarn. Varför kan vi inte få våra relatIoner att hålla?

"å vi växte från varandra och utvecklades åt olika håll" är mångas svar. Jag tror det är såå otroligt viktigt att man avsätter tid för varandra. Att man umgås, hittar på roliga saker ihop, att man verkligen pratar med varandra inte bara om ytliga saker utan också om djupa saker. Jag tror att även om det känns som att man växt ifrån varandra så tror jag verkligen att man kan hitta tillbaka till varandra! Det handlar om att tänka sig tillbaka til den tiden man var nykär och se på personen man är ihop/gift med så som man såg på den från början. Att minnas varför man blev kär och väcka de känslorna till liv igen. Jag tror att trots att man vart gifta i 40 år så tror jag att man ändå kan känna sig nykär ibland!

Många tror att gräset är grönare på andra sidan. Vilket jag inte tror att det är! Oavsett om man är gift eller inte så kommer man alltid att träffa fantastiska människor som man blir attraherad av. Men däär är det tvärt stopp! Man ska inte gå längre ens i tanken för gör man det är det lätt att tankarna blir handling. "Man kan inte hindra att fågeln flyger runt huvudet men man kan hindra den från att bygga bo". (minns inte vem som sagt det men det är iaf sjukt bra sagt) Många som är ihop/gift med nån kanske träffar en annan person man fascineras av och låter det gå längre. Man blir förälskad och tänker att "det här är nog min livs kärlek!" Jag tror inte det, jag tror att den man är gift med faktiskt är ens livs kärlek! Det handlar bara om att hitta tillbaka till den kärleken!

Jag tror att alkohol förstör många förhållanden. För många är det så att "där spriten går in går vettet ut". Man gör saker man annars inte skulle ha gjort. Där kan vi sluta för min syn på alkohol kan jag debattera en hel dag om :)

Sen handlar ett förhållande om att ge och ta. Man kan inte alltid få sin vilja igenom. Man måste lära sig att man kanske får avstå från nåt ibland för den man är ihop med ska bli glad. Man kan inte alltid få bestämma om man har olika åsikter utan man får ganska ofta ge avkall på sina egna önskningar och låta den andre få som den vill. Man måste lära sig att lyssna på den andre och frösöka sig sätta in i hur den personen upplever situationen och hur det känns för den.

Det handlar också mycket om att bestämma sig för at förlåta den andre om den gjort nåt fel eller sårat en. Har man sagt att man har förlåtit och man har pratat igenom det ska det sen vara stopp och man bör aldrig nånsin dra upp det igen!

En viktig sak också! Är skilsmässa ett alternativ eller är det en helt stängd dörr som man aldrig någonsin ens funderar på? Många anser att "håller det inte kan vi ju i värsta fall skilja oss" Jag tror stenhårt på att det gäller att man bestämmer sig för att helt stänga skilsmässodörren. Att man verkligen bestämmer sig för att skilsmässa oavsett inte är nåt alternativ!



Ååååjo jag har ju bara varit gift i 40 år och har tre barn så jag vet vad jag snackar om!!
nää men detta är vad jag starkt tror på. Kan verkligen rekommendera alla att läsa
"kärlekens fem språk" och "förlåtelsens fem språk" av Gary Chapman.
Såå sjuukt bra böcker!

sen vill jag bara tillägga detta att om nån som kanske läser detta och är skild..jag menar verkligen inte att döma!
Jag själv gör maaassaaa fel varenda eviga dag!


LLFUAMJ

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0