Finns Gud? Ondskan finns ju!

Var på nitton35 i helgen! var grymt bra! För er som inte vet vad det är så är det några boråskillar som hyrde folkan igår och så fick vi lyssna på olika pastorer som pratade om Guds existens och om ondska. Man hade också tillfälle att smsa in en fråga om kristendomen och Gud så satt de olika pastorerna från några kyrkor i Borås och svarade på dem. Stor guldstjärna till killarna som ordnat dett! Kika gärna in på deras hemsida nitton35.se där det också kommer att läggas upp videoklipp då de har interbjuat två kristna vetenskapsmän. som är väldigt kunniga.

Meen nu tänkte jag berätta vad pastorn i kroskyrkan Michael Nilsson pratade om igår. Tänker nu säga ungefär vad han sa om hur det kan finnas en god Gud i en ond värld! Det var så bra att jag önskar jag haft med mig block och penna. Det enda i pappersväg jag lyckades hitta i min väska var ett presentkort från ginatricot..så nu är det fullklottrat =) haha kommer inte ihåg allt men ska skriva så mycket som jag minns! Har även lagt in en del egna tankar.
Men nu ska jag berätta:

Många människor tror inte på en god, allsmäktig Gud eftersom det finns så mycket ondska i världen.
Det var en fiolsof som funderade mycket på detta. Han tänkte ut olika alternativ som skulle kunna vara möjliga som var ungefär så här:

Antingen vill Gud göra nåt åt ondskan, men han kan inte göra det eller så kan Gud göra nåt åt ondskan men han vill inte göra det. Det tredje alternativet är att Gud både kan och vill göra nåt åt ondskan, men då är frågan varför han inte gör det?

Om Gud vill göra nåt åt ondskan men inte kan, betyder det att Gud inte är allsmäktig! och är Gud inte allsmäktig så är han ju inte Gud utan bara vem som helst! Bibeln talar om en allsmäktig Gud! Om Gud kan göra nåt åt ondskan men inte vill betyder det att Gud är ond. Bibeln talar mycket om Guds kärlek och om att Gud är god. Den talar om att Gud aldrig är nyckfull, vilket betyder att han är olika olika dagar. Han är alltid densamme! Jag och många andra har fått uppleva hans kärlek och godhet! Gud är god!

Men om man då tror att Gud är både allsmäktig och god varför finns gör han då inte något åt den? Jo, därför att Gud har tillräckliga moraliska skäl till att inte göra detta!

För det första kan Gud vända det onda till något gott! Men här får man va vääldigt försiktig! Micael (han som talade om detta) hans son dog 22 år gammal i mars detta året. Han vet själv hur det är att verkligen lida! När man själv lider vill man och orkar inte höra att "det finns en mening med allt och man kommer alltid starkare ur prövningen" När jag själv har mått riktigt dåligt har jag blivit arg på människor som säger så. Det är inget man orkar höra då. Av mina jobbiga erfarenheter kan jag i efterhand se att jag har lärt mig massa sker, jag har fått erfarenheter som jag inte skulle vilkja vara utan, jag har lättare att hjälpa andra då jag faktiskt vet hur det känns att ha  verkligen ha ångest, bli riktigt sviken osv. Jag har också kunnat se nån slags mening med det. Men då har jag inte varit med om så jobbiga saker som Micael har! Att hans son dog 22 år gammal! Vad finns det för mening med det? Att små barn misshandlas och dör varje dag. Vad finns det för mening med det? Jag tror faktiskt inte att allt lidande har någon mening! och om det skulle ha det är det nog ingenting vi kan förstå nu. Men vi lever i en ond värld. Vem som helst kan drabbas utan att man får några svar på varför. På grund av syndafallet kom synden in i världen vilket innebär att alla vi människor får ta konsekvenserna av detta. Trots att jag tror att allt inte har en mening så tror jag att Gud kan vända onda saker till det goda. Allt kan man inte förstå för om vi skulle förstå allt så skulle vi inte längre vara människor utan då skulle vi vara Gud själv!

För det andra vilket jag tycker är den bästa punkten och den punkten jag tycker gör det enklast att förstå varför det är som det är i världen! Det är den fria viljan. Guds kärlek till oss var så stor att han valde att skapa oss till människor med en fri vilja. Han valde detta istället för att skapa oss till datorstyrda robotar som bara gjorde allt Gud ville automatiskt utan att få välja själva. Jag tror inte att det finns nån människa i världen som vill gifta sig med någon som känner sig tvingad till det! Eller tvärtom att gifta sig emd någon av tvång! Det är inte kärlek. Kärlek är att själv vilja.
Gud vill verkligen inte tvinga sig på någon! Men alla har en möjlighet att själv välja att ta emot Gud! Det är människan som väljer att kriga, slåss och all skit vi håller på med! Det finns tillräckligt med mat på jorden för att alla ska kunna äta sig mätta. Men vi i västvärlden är så giriga och ska ha så mycket pengar så möjligt så vi delar inte med oss! Vi väljer att odla druvor för att tillverka vin på stora marker som istället hade kunnat anvndas till att odla spanmålsprodukter eller något annat vettigare!

Gud ville inte att vi skulle leva i ett liv av tvång, han ville att vi skulle ha möjlighet att välja! Att välja att ta emot Jesus som sin herre och frälsare eller strunta i det. Oavsett vad man väljer får man ta konsekvenserna av det. Bibeln talar om ett himmel och ett helvete. och jag säger som micael sa "sorry!" men det är så det är! Jag kan inte se nån anledning till varför man skulle vilja leva i himlen med Gud i all evighet om man inte ens vill leva med honom 70 år här på jorden.

Sen den tredje punkten. Gud har redan gjort nåt åt ondskan. Han sände Jesus till jorden så att han skulle dö på korset för allt ont vi gör! Eftersom Gud är rättvis kan han inte bara stryka ett streck över all skit vi gör för det skulle va moraliskt fel. Men hans lösning var att Jesus skulle dö i vårt ställe. När Jesus dog besegrade han ondskan. Han har besegrat ondskan! Men det är nåt vi inte ser ännu. Jesus kommer en dag att komma tillbaka. Då ska han förstöra den här jorden med all dess ondska. Men tiden har inte kommit ännu. Jesus vill att alla människor ska få möjlighet att ta emot honom. Därför dröjer det.
Tiden är inte inne än.

och för att citera micael. Behöver Gud försvaras? Nej, hans plats på tronen är inte hotad och han ÄR Gud oavsett om vi tror det eller inte. Det är vi som behöver försvaras! I sorg behöver vi inte bara ord om Gud, vi behöver Gud! Som sagt så kan vi inte förstå hans eviga skäl. Vi kan inte förstå allt som händer för då hade vi inte längre varit människor utan då hade vi varit Gud och det är vi inte utan vi är ju människor! Det vi behöver göra är att lita på Gud, lita på att han aldrig gör något som bryter kärleken mot oss!

Ofta måste man först lita på Gud och börja be till honom och verkligen av hela hjärtat be honom att han visar sig för en! Gud söker människor! Men som sagt så tvingar han sig inte på någon! Är man inte alls öppen för Gud, ja självklart kan amn inte möta honom då! Vill man inte tro så tror man inte! Vill man tro och har en längtan efter Gud kommer Gud verkligen att beröra en! Och man behöver inte ens ha en stark tro bibeln talar om att tro som ett senapskorn räcker.

Micael avslutade med ett bibelord jag tycker är fantastiskt och som Gud gav honom mitt i all hans sorg:

"Känn ingen oro, tro på Gud och tro på mig (Jesus)"


som sagt kolla gärna in sidan nitton35.se

Gud är närmare än du tror!


LLFUAMJ










Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0